[]kek karamel]

salam~
.
kek karamel pertama saya..alhmdulillah menjadi la kot..en.suami ckp sedap jer..puas duk tengok kat blog org lain aje..buat sendiri beshhh..
.
step 1
2 sudu besar gula
-tuk buat gula hangus,masuk lam loyang,panaskan atas api sederhana,biar nampak keperangan..jgn gelap sgt..nnt rasa pahit..
.
step 2
1/2 tin susu cair
3/4 cawan gula kastor
1/2 sudu teh esen vanila
3 biji kuning telur
-kacau susu cair+esen vanila+gula kastor,bagi gula hancur dulu,pastu masukkan kuning telur,kacau perlahan jer..jgn bagi berbuih..pastu tapis ke dalam loyang yang ade gula hangus tadi
.
step 3 (kek)
2 1/2 cawan tepung gandum(ayak)
3/4 cawan gula kastor
3 biji kuning telur

1 sudu teh baking powder(ayak bersama tepung gandum)

135ml air biasa
45ml minyak masak
-pukul kuning telur +air +minyak sampai berbuih,pastu masukkan gula,pukul sampai kembang,pastu masukkan tepung gandum sedikit2 sampai sebati semua
.
step 4 (merinque)
6 biji putih telur
3/4 cawan gula kastor
-pukul putih sampai gebu dan putih,merinque ialah bila terbalikkan mangkuk,adunan tak jatuh
.
.
.
-ok..bila dah siap sume,campurkan 3 ke dalam 4..gaul dengan cara kaup balik,ulang sampai sebati
-pastu bahagikan kepada beberapa bahagian dan letak pewarna yg disukai..boleh jugak masukkan pes kalau suka
-pastu masukkan dalam loyang yg ade karamel tadi(1+2)
-cara saya, masukkan 2 sudu adunan berwarna merah di tengah dengan perlahan,diikuti warna hijau di atas warna merah,dan warna kuning di atas warna hijau dan ulang sampai habis..faham?kehkehh..
-pastu leh bakar sejam..saya bakar 30minit guna api bawah dgn suhu 160c-180c..pastu 30 seterusnya guna api atas bawah,suhu yg sama
-bakar dengan kaedah steam bath...letak loyang adunan dalam loyang lain yang ada air
-bila dah masak,biar kek rehat dalam 10minit dalam oben,kek akan tertanggal sendiri dari loyang pada sebelah tepi..pastu leh terbalikkan..letak lam peti ais tuk kasik sejuk.
-makan terus pon boleh.tapi kalo sejuk lagiiiii sedapp..hehe..

.

~sebelum masuk oben...

~kaedah steam bath gini la rupanye..

~bila terbalikkan kek..karamel tak sempurna sgt..cuba lagi...

~bila dipotong...ade seni tak?hehe..
.
selamat mencuba..
.
sekian~

2 bite cupcakes!:

nabilah_2908 said...
November 11, 2011 at 1:26 PM

sy memang teruja nak cuba buat kek ni...

ada juga la dua tiga resepi yg sy rujuk...

resepi kat sini maksud sy...cara nk buat lebih jelas... baru saya faham macam mana nak buat belang2 tu.. :)

Noli Cupcake said...
November 12, 2011 at 2:31 PM

hehe..tu la..sy pon abih explore kat blog masakn lain..baru jadi wat belang2 nih..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...