[kek coklat tanpa telur,tanpa butter,tanpa susu]

salam~
.
kali nih kek malas2 jer..eggless,butterless dan milkless choccake..hihi..so jom cuba..
.

~resipi nih sy amik kat umah kak izah..tenkiu resipi ni kak..cuma version sy xde topping la..sbb terus nak ngap!

bahan-bahan:
.
-2 cwn tepung gandum + 2 sk baking powder + 1 sk soda bikarbonat (diayak sekali)
-1/2 cawan serbuk koko atau campuran serbuk coklat
-2 cawan gula icing
-2 peket coffee mix (3 in 1) / coffee 2 in 1 pun boleh; yg sy ade cuma nescafe tarik..hihi
-2 1/2 cawan air panas
-1/2 sk garam
-160 ml minyak masak sayuran / minyak jagung
-2 sk cuka
-2 sk esen vanilla
.
Cara-cara :
-Harus panaskan oben dulu yer..kejadian tuk buat kek nih sekejap aje..
-Sediakan loyang,sapu mentega sikit.
.
-Mula2..satukan tepung,gula,serbuk koko,coffe dan garam dalam bekas..sebatikan..
-Pastu masukkan air panas dan esen vanilla..kacau rata dgn senduk kayu..
-Pastu masukkan minyak dan kacau sebati lagi..
-Akhir sekali, masukkan cuka dan kacau hingga rata.
-Masukkan lam loyang dan bakar dgn suhu 170c dgn masa 30mnit atau sampai masak la..
.
Kata kak Izah xpe kalo kek retak2..sbb dah macam tuh kejadiannya..hehe..saya biar separuh sejuk jer..dan terus potong..tak sabar nak mkn..dan mls wat topping bagai..
.

~ni haa rupa nescafe tarik sy guna..hihi..dah la sebungkus jer..xrasa necafe pon..hihi

~sekian~

2 bite cupcakes!:

Anonymous said...
February 28, 2013 at 12:41 AM

If tk guna cuka ade efect ke...cuka kn masam...

gee said...
April 19, 2013 at 2:52 PM

Nape letak cuka?cm pelik je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...